Kohti Oscareita: Paras elokuva / ohjaajat (kirjoittajana Episodin Oscar-toimittaja Tero Heikkinen)
Edellisen kerran Yhdysvaltain elokuva-akatemia (AMPAS = Academy of Motion Picture Arts and Sciences) asetti parhaan elokuvan ehdokkaaksi kymmenen titteliä vuonna 1943. Syitä tuoreeseen muutokseen oli varmasti useita, mutta päällimmäisenä tulee mieleen melko äänekäs protesti Yön ritarin (2008) jäädessä ilman ehdokkuutta tässä kategoriassa (huolimatta sen peräti kahdeksasta ehdokkuudesta). Myös televisiolähetyksen katsojaluvut olivat romahtaneet viime vuosina, joten jotain oli siis tehtävä. Nyt kun ehdokkaita on tuplamäärä, mahtuu sinne väkisinkin pari yleisöystävällisempää titteliä. Avatar olisi todennäköisesti noteerattu vaikka ehdokkaita olisikin ollut se perinteinen viisi kappaletta, mutta esimerkiksi District 9 olisi varmasti jäänyt listan ulkopuolelle. Up sai ehdokkuuden vasta toisena animaatioelokuvana (edellisen ollessa Kaunotar ja hirviö, 1991), mutta voittoon sillä ei silti ole mahdollisuuksia kun se palkitaan todennäköisesti parhaan animaatioelokuvan kategoriassa (ja ehkä myös musiikista).
Akatemialle kymmenen ehdokasta tuntuu silti olevan liikaa. The Blind Siden käsittämätön ehdokkuus muistuttaa äänestäjiä siitä, että he löysivät vain yhdeksän sopivaa elokuvaa tähän kategoriaan. Ennakkosuosikin asemaa pitää The Hurt Locker, jonka yksi tuottajista sai juuri porttikiellon itse gaalaan rangaistuksena ilkeämielisestä joukkosähköpostistaan. Uuden ääntenlaskentasysteemin vuoksi Avatar ei välttämättä voita vaikka keräisikin eniten ääniä vuoden parhaana elokuvana. Akatemian jäsenet laittavat kaikki kymmenen elokuvaa järjestykseen ja ne, jotka eivät pidä Avatarista, laittavat sen varmasti viimeiselle sijalle. The Hurt Locker ja Kunniattomat paskiaiset saavat joka tapauksessa kakkos- ja kolmossijoja jopa Avataria äänestäneiltä. Tällä hetkellä en olisi lainkaan yllättynyt jos Kunniattomat paskiaiset palkittaisiin vuoden parhaana elokuvana. Up in the Air oli aikanaan jopa ennakkosuosikki, mutta sekin asema kariutui viimeistään siihen kun ko. elokuva ei onnistunut saamaan ehdokkuutta parhaasta leikkauksesta. Edellisen kerran elokuva on voittanut pääpalkinnon ilman ehdokkuutta leikkauksesta liki kolme vuosikymmentä sitten kun Tavallisia ihmisiä (1980) palkittiin parhaana elokuvana. Tämä olisi pitänyt tajuta jo muutama vuosi sitten kun Brokeback Mountain (2005) ei yllättäen voittanutkaan. Sen leikkaaja ei nimittäin ollut ehdolla.
Aiemmin mainitsemani ääntenlaskenta toimii nykyään siis seuraavanlaisesti. Jos elokuva saa heti 50% äänistä, se voittaa automaattisesti. Näin ei varmasti käy. Ensin äänestyslipukkeista kootaan kymmenen pinoa ykkösvalintojen mukaan. Vähiten ykkösääniä saaneen elokuvan pino jaetaan jäljellä oleviin yhdeksään kakkosvaihtoehtojen mukaan. Tämän jälkeen poistetaan pöydältä jälleen ohuin pino ja se jaetaan niiden kakkosvaihtoehtojen mukaan (tai joissain tapauksissa ehkä jopa kolmossijan mukaan jos kakkonen poistettiin kokonaan pöydältä ensimmäisenä). Näin jatketaan kunnes yhdellä elokuvalla on puolet äänistä. Jossain vaiheessa tulee vastaan tilanteita, missä esimerkiksi vaihtoehdot 1-5 ovat kaikki jo poistettuja pöydältä. Sitten valitaan listan seuraava, eli tässä tapauksessa kuudes.
The Hurt Locker on siis ennakkosuosikki, mutta Kunniattomat paskiaiset ja Avatar kärkkyvät todennäköisesti hyvin lähellä. Precious olisi suuri yllätys, mutta sillä on myös laaja tuki akatemian jäsenten keskuudessa. Episodin veikkauksessa sain muuten vaatimattomasti seitsemän kymmenestä oikein ja tehtävä vaikuttaakin aika mahdottomalta kun ehdokkaita on näin paljon. Ohjaajat veikkasin kaikki viisi oikein, niistä seuraavaksi...
The Hurt Lockerin ohjaaja Kathryn Bigelow on ennakkosuosikki voittamaan ohjaus-pystin. Hän olisi ensimmäinen nainen, joka palkitaan tässä kategoriassa ja vasta neljäs naisehdokaskin. Aiemmat olivat Lina Wertmüller (Seven Beauties, 1975), Jane Campion (Piano, 1993) sekä Sofia Coppola (Lost In Translation, 2003). Bigelow on samalla vasta toinen amerikkalainen ehdolle asetettu naisohjaaja. Tässä kategoriassa en näe yllätyksiä. Avatarin ohjaaja James Cameron sai viimeisellä elokuvallaan peräti kolme henkilökohtaista pystiä (vuonna 1997 valmistuneen Titanicin tuottamisesta, ohjauksesta sekä leikkauksesta). Kunniattomien paskiaisten Quentin Tarantino palkittiin Pulp Fictionista (1994) parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen pystillä ja näin käynee tänäkin vuonna, ohjauksesta häntä tuskin palkitaan. Lee Daniels (Precious) on vasta toinen afroamerikkalainen ohjaajaehdokas, edellisen ollessa John Singleton elokuvasta Boyz n the Hood – Kulman kundit (1991). Jos Jason Reitman sattuisi voittamaan (elokuvasta Up in the Air), olisi hän kaikkien aikojen nuorin ohjauspystin saaja. Huhut kertovat, että legendaarinen Barbra Streisand jakaisi Oscarin parhaasta ohjauksesta. Se on sopivaa vaikkei hän itse ole koskaan saanut ehdokkuutta ohjaustöistään.
Tero Heikkinen
Teron aikaisemman Kohti Oscareita -kirjotuksen näyttelijöistä voi lukea täältä >>
Kuvat Googlen kuvahausta
PS. Myös Tero tykkää kommenteista, joten näitä vierailevien kirjoittajienkin juttuja saa kommentoida :) t. Päivi
Akatemialle kymmenen ehdokasta tuntuu silti olevan liikaa. The Blind Siden käsittämätön ehdokkuus muistuttaa äänestäjiä siitä, että he löysivät vain yhdeksän sopivaa elokuvaa tähän kategoriaan. Ennakkosuosikin asemaa pitää The Hurt Locker, jonka yksi tuottajista sai juuri porttikiellon itse gaalaan rangaistuksena ilkeämielisestä joukkosähköpostistaan. Uuden ääntenlaskentasysteemin vuoksi Avatar ei välttämättä voita vaikka keräisikin eniten ääniä vuoden parhaana elokuvana. Akatemian jäsenet laittavat kaikki kymmenen elokuvaa järjestykseen ja ne, jotka eivät pidä Avatarista, laittavat sen varmasti viimeiselle sijalle. The Hurt Locker ja Kunniattomat paskiaiset saavat joka tapauksessa kakkos- ja kolmossijoja jopa Avataria äänestäneiltä. Tällä hetkellä en olisi lainkaan yllättynyt jos Kunniattomat paskiaiset palkittaisiin vuoden parhaana elokuvana. Up in the Air oli aikanaan jopa ennakkosuosikki, mutta sekin asema kariutui viimeistään siihen kun ko. elokuva ei onnistunut saamaan ehdokkuutta parhaasta leikkauksesta. Edellisen kerran elokuva on voittanut pääpalkinnon ilman ehdokkuutta leikkauksesta liki kolme vuosikymmentä sitten kun Tavallisia ihmisiä (1980) palkittiin parhaana elokuvana. Tämä olisi pitänyt tajuta jo muutama vuosi sitten kun Brokeback Mountain (2005) ei yllättäen voittanutkaan. Sen leikkaaja ei nimittäin ollut ehdolla.
Aiemmin mainitsemani ääntenlaskenta toimii nykyään siis seuraavanlaisesti. Jos elokuva saa heti 50% äänistä, se voittaa automaattisesti. Näin ei varmasti käy. Ensin äänestyslipukkeista kootaan kymmenen pinoa ykkösvalintojen mukaan. Vähiten ykkösääniä saaneen elokuvan pino jaetaan jäljellä oleviin yhdeksään kakkosvaihtoehtojen mukaan. Tämän jälkeen poistetaan pöydältä jälleen ohuin pino ja se jaetaan niiden kakkosvaihtoehtojen mukaan (tai joissain tapauksissa ehkä jopa kolmossijan mukaan jos kakkonen poistettiin kokonaan pöydältä ensimmäisenä). Näin jatketaan kunnes yhdellä elokuvalla on puolet äänistä. Jossain vaiheessa tulee vastaan tilanteita, missä esimerkiksi vaihtoehdot 1-5 ovat kaikki jo poistettuja pöydältä. Sitten valitaan listan seuraava, eli tässä tapauksessa kuudes.
The Hurt Locker on siis ennakkosuosikki, mutta Kunniattomat paskiaiset ja Avatar kärkkyvät todennäköisesti hyvin lähellä. Precious olisi suuri yllätys, mutta sillä on myös laaja tuki akatemian jäsenten keskuudessa. Episodin veikkauksessa sain muuten vaatimattomasti seitsemän kymmenestä oikein ja tehtävä vaikuttaakin aika mahdottomalta kun ehdokkaita on näin paljon. Ohjaajat veikkasin kaikki viisi oikein, niistä seuraavaksi...
The Hurt Lockerin ohjaaja Kathryn Bigelow on ennakkosuosikki voittamaan ohjaus-pystin. Hän olisi ensimmäinen nainen, joka palkitaan tässä kategoriassa ja vasta neljäs naisehdokaskin. Aiemmat olivat Lina Wertmüller (Seven Beauties, 1975), Jane Campion (Piano, 1993) sekä Sofia Coppola (Lost In Translation, 2003). Bigelow on samalla vasta toinen amerikkalainen ehdolle asetettu naisohjaaja. Tässä kategoriassa en näe yllätyksiä. Avatarin ohjaaja James Cameron sai viimeisellä elokuvallaan peräti kolme henkilökohtaista pystiä (vuonna 1997 valmistuneen Titanicin tuottamisesta, ohjauksesta sekä leikkauksesta). Kunniattomien paskiaisten Quentin Tarantino palkittiin Pulp Fictionista (1994) parhaan alkuperäiskäsikirjoituksen pystillä ja näin käynee tänäkin vuonna, ohjauksesta häntä tuskin palkitaan. Lee Daniels (Precious) on vasta toinen afroamerikkalainen ohjaajaehdokas, edellisen ollessa John Singleton elokuvasta Boyz n the Hood – Kulman kundit (1991). Jos Jason Reitman sattuisi voittamaan (elokuvasta Up in the Air), olisi hän kaikkien aikojen nuorin ohjauspystin saaja. Huhut kertovat, että legendaarinen Barbra Streisand jakaisi Oscarin parhaasta ohjauksesta. Se on sopivaa vaikkei hän itse ole koskaan saanut ehdokkuutta ohjaustöistään.
Tero Heikkinen
Teron aikaisemman Kohti Oscareita -kirjotuksen näyttelijöistä voi lukea täältä >>
Kuvat Googlen kuvahausta
PS. Myös Tero tykkää kommenteista, joten näitä vierailevien kirjoittajienkin juttuja saa kommentoida :) t. Päivi